Aug 25, 2011

Nasyid Ku Hidup Ku.....

Assalaamualaikum w.b.t

     Kepada pembaca ku yang setia, ada member aku ni bagi request untuk aku cerita mengenai diriku dalam bidang nasyid. Jadi apa yang aku tulis adalah pengalaman aku menceburi bidang nasyid. Manalah tahu, kalau aku ditentukan oleh Allah untuk jadi satu kumpulan nasyid tanahair suatu hari nanti. Insyaallah. ^_^

     Ok lah, cerita ku bermula sejak zaman aku sekolah menengah lagi. Waktu itu aku bersekolah di Sekolah Menengah Agama (Arab) Kota Tinggi (SMAKT). Hingga sekarang sekolah itu masih kukuh dan semakin banyak renovet bangunan2 nya. Waktu aku tingkatan 1, aku telah di dedahkan dengan paluan kompang, alat muzik (perkasyen), seni khat dan macam2 lagi seni yang ku pelajari. Cuma pada waktu itu, aku banyak tertumpu pada perkasyen dan seni khat.

     Dengan penumpuan ku itu, aku banyak belajar dari senior2, kengkawan aku sehingga aku menjadi semakin minat dalam perkasyen nasyid. Seni khat tidak kurang hebatnya. Aku ingat lagi, semasa guru mengajar didalam kelas, aku sibuk dengan latihan seni khat aku. Bukan aku sahaja, geng2 aku pon ikut sekali. Ada sahaja tulisan2 di buku2. Ditambah lagi dengan pembelian pen khat. Yelah, asyik2 mata pen rosak. Dah rosak kene beli baru. Dapat mana duit??? adalah....hehehe.

     Ok, itu dari seni khat. Berbalik kepada perkasyen, aku mula belajar cara ketukan nada. Hingga kan kami mencari buku untuk menghasilkan bunyi ketukan itu. Selain itu, aku juga belajar dengan ketuk2 di meja, di stesen bas, kat dalam bas hatta kat peha pon aku jadikan bahan ketukan dan tepuk kan aku. Memang waktu itu, aku gila2 dengan perkasyen tersebut.

     Jadi, bila aku mula menggunakan perkasyen???? Aku mula menggunkan perkasyen diwaktu tingkatan 3. Waktu itu, aku duduk asrama (saje je nak duduk asrama walau pun umah x lah jauh sgt) selama setahun. Ada seorang cikgu bernama cikgu Muzaidi mengajak aku dan geng2 aku bermain perkasyen tanpa suara. Sebab cikgu Muzaidi ingin membuat rakaman macam karaoke lah. Jadi kami pun bermain dengan suka2 tetapi berdisiplin. Satu kelebihan aku bermain alat muzik nsyid ini adalah, aku cepat tangkap gaya, bunyi dan tempo lagu tersebut. Ini membuatkan aku boleh bermain sebarang perkasyen dengan bangganya. Hehehe...

     Sewaktu aku tingkatan 5 pula, aku telah di invite untuk join group skull aku dalam pertandingan nasyid peringkat negeri untuk bermain conga. Aku sungguh teruja waktu itu, kerana pertama kali aku join pertandingan yang agak besar event nya. Dalam group kami kami diberi nama kumpulan "Firqatul Kauthar" dan diajar oleh Ust Fahmi (sama beb nama aku). Cara dia mengajar memang sungguh berdisiplin. Jika ada salah seorang dari kami lewat hadir dalam latihan, siap lah orang tu. Ust  kami tu lantang + nyaring suara nya. Kalau dia jerit, pergh....x dapat digambarkan. Tapi dia memang seorang yang tegas dan suara yang agak lunak. Dari situlah aku melihat cara pergerakan, gaya, dan jenis2 suara.

     Semasa pertandingan dijalankan memang kaw2 persembahan kumpulan nasyid yang lain. Tetapi group kami ada inspirasi tersendiri. Hasil daripada ust kami. Anda bayang kan, golongan perkasyen kene buat gaya semasa bermain. Aku ingat ahli suara je yang buat gaya. N then, kami tambah bagi ahli2 suara tentera berkuda masuk mengadap (kuda kepang lah) hehehe....Selain itu juga, aku diberi amanah untuk meng'creat' asap untuk menjadi lebih kreatif. (Ada cara nya...x bleh bg taw).hehehe...Akan tetapi sayang kerana kami kalah dalam pertandingan tersebut. Ust Fahmi waktu itu berdukacita dan teramat sedih kerana tiada no pada kami. Macam kami tempat yang terakhir dalam pertandingan tersebut. Walaubagaimana pun, aku ucapkan trimas pada ust Fahmi kerana telah menjinakkan diriku dalam bidang nasyid ini.

     Semasa umur ku 18 tahun, aku telah masuk Maahad Johor (MJ) selama setahun. Disitu, aku juga di invite untuk join group nasyid MJ dan diberi nama Rusydaniah. Memang nama tu khas untuk pelajar MJ sahaja. Aku diberi bermain jidol. Biasanya jidol ini dimainkan dengan kompang. Tetapi, dalam sejarah aku telah gunakan dalam persembahan nasyid. Huhuhu.... Ini menyebabkan group nasyid Rusydaniah jadi market kepada pelajar wanita lagi ayu. Mana tak nya, group kami dalam 10 orang je n golongan wanita ntah berapa ratus orang agaknya. Lagi pun, kami selalu buat persembahan nasyid kat MJ. Mana semua tak kenal kami ni. Hehehe.....

Inilah group aku yang semakin bercambah bidang aku dalam nasyid

     Selepas aku belajar di MJ selama setahun, group kami masih lagi aktif. Kami juga ada melakukan persembahan nasyid di Maahad Pontian, menjadi juri dalam pertandingan nasyid, pernah mendapat tempat ketiga dalam pertandingan nasyid peringkat kebangsaan di Bukit Jalil. Juri pada waktu adalah dari kumpulan hijjaz. Sempat juga beberapa geng aku ambil gambar. Teruja sangat2 katakan. Ini semua adalah kenangan2 ku yang lalu dan masih lagi segar dalam ingatanku. Hingga aku dapat menubuhkan satu group nasyid di universiti.

     Sewaktu ku berusia 19 tahun yang sangat muda, aku menuntut di Universiti Utara Malaysia (UUM). Aku menetap di Dewan Penginapan Pelajar TM (DPP TM). Di waktu itu, group nasyid di DPP TM ntah ada @ tidak waktu tu. Sehingga diadakan pertandingan nasyid inter blok. Waktu tu, blok ku memenangi pertandingan nasyid tersebut dan diminta membuat persembahan semasa majlis penutupan. Akan tetapi waktu itu, group aku tidak hebat sangat sebab time tu aku masih kerdil. Bermula ku semester 2, aku mula mencari2 ahli2 baru secara senyap. Memang sukar untuk mencari ahli2 baru yang kaw2. Lama juga aku bertahan kumpulan ku yang diberi nama "Soutur Rohaniah". Selain itu, memang sukar untuk melakukan persembahan terbaik dalam pertandingan dan persembahan. Bak kata orang dulu2, melentur buluh biarlah dari rebung. Lama-kelamaan group yang ku bina dapat memenangi pertandingan iaitu, mendapat johan dalam Pertandingan Nasyid Naib Canselor dan naib johan dalam Pertandingan Nasyid Canselor pada tahun 2010. Waktu itu, usaha ku tidak menjadi sia2. Akhirnya membuahkan hasil. Alhamdulillah.

Semasa Persembahan Nasyid Piala TNC

Mendapat tempat Johan dalam Nasyid Piala TNC

Penuh bargaya semasa Pertandingan Nasyid Piala NC

Akhirnya kami mendapat Naib Johan dalam Piala NC

     Pada tahun 2011 berakhirnya sesi pembelajaran ku di UUM. Aku menjalani praktikal di MAIJ daerah Kota Tinggi. Akan tetapi segala yang berlaku ada hikmahnya. Tugasan ku di UUM belum berakhir. Aku masih menuntut lagi di UUM kerana ada subjek sangkut dan terpaksa aku sambung selama 6 bulan (lama tu...). Tetapi bagus juga kerana, masih ada sisa2 yang belum ku selesaikan dalam group Soutur Rohaniah ini. Jadi tunggu lah wahai ahli2 Soutur Rohaniah. Akan berlaku perkara yang gempak akan ku lakukan. Tunggu yer....wassalam....

"Terima kasih kepada Ali, Piji, Din, Hanis, Dayat, Wan, Salikin, Fifi, Padil, Cek li, Idris, Zafri, Salikin, Bo, Rasyid, Rasyidan, Aji (Safuan), Fizi, Ilham (Camera men), Rahman, Esmeth, Daus, Syuk (Bebet) dan seluruh yang telah join group Soutur Rohaniah (Mana yang x da nama kat atas sori yer, luper lah hehehe...). Korang memang TERBAIK!!!! dan akan ku kenang sampai bebila."

** SILA SEBARKAN PADA KENGKAWAN UNTUK PENGETAHUAN MEREKA SERTA PENAMBAHAN ILMU DENGAN KLIK "LIKE" DI BAWAH POST DAN "SHARE" DI ATAS POST. DISAMPING ITU, MENDAPAT PAHALA APABILA MEMBANTU SESAMA MANUSIA -@_@-

1 comment:

  1. Terbaik pnya citer...pas ni citer pasl percussion plak haha

    ReplyDelete