Aug 18, 2011

Segmen: Memori Ramadhan by Sakura

 
Assalaamualaikm....
Di waktu musim Ramadhan ni, saya nak bercerita sedikit tentang pengalaman lucu saya berpuasa. Sehingga ke hari ini saya masih ingat lagi peristiwa itu. Saya mula berpuasa kalau tak silap masa umur saya 6 tahun. Masa tu depan ibu nampak baik je, puasa penuh je. Tapi dibelakang ibu, buat-buat x nampak jek. Time lapar jek, cek line clear ke tak. Line clear je, cepat-cepat bukak peti ais amik makanan yang ada. Waktu tu x amik semua sekali lah, amik sikit-sikit. Berulang kali buat macam tu, sampai sekarang perkara ini belum dapat di kantoi kan oleh ibu. Terer tak saya. Hehehe ^_^

Itu masa 6 tahun lah. Dah masuk 7 tahun dan seterusnya, tak buat lagi macam tu. Cuma saya masih ingat lagi waktu solat tarawikh. Yelah, keluarga saya memang melakukan solat tarawikh + witir 23 rakaat. Macam satu kewajipan. Apa yang masih saya ingat, ketika di marahi oleh ibu saya. Yelah kan, umur setahun jagung asyik ingat nak main jek. Lepas saya buat 8 rakaat, saya pergi main kat bahagian belakang kaki lima masjid. Sedang syok2 main, tetiba ibu saya datang. Dah lah kawasan tu gelap, kene pulak ibu saya pakai telekung. Pandang kali pertama saya menjerit saya panggil "HANTU!!!!". Pandang kali kedua, tapak tangan kat pipi. Hehehe....

Ok, itu waktu saya kecik2 dulu. Nampak macam nakal kan. Tapi time bulan puasa jek. Hehehe. Ada kelucuan lagi yang masih terngiang difikiran saya. Masa waktu dah nak berbuka, tak ingat saya umur saya berapa ketika itu. Kami sekeluarga sedang menyediakan juadah berbuka. Ada yang sediakan lauk-pauk, sediakan nasi, sediakan kuih-muih, pinggan mangkuk dan saya ditugaskan untuk sediakan air. Time tu saya nak buat air blackcurrant ribena kalau tak silap. 

Time tu pukul 7.05 mlm. Waktu berbuka jam 7.15 mlm. Jadi ada 10 minit lagi untuk menunggu. Saya pon menyediakan air, saya kacau-kacau, godak-godak air tu, tetiba saya angkat senduk tu, saya hirup air tu, nak taw rasa air tu ok ke tak. Dah terbiasa buat. Kebetulan nenek yang sedang menyediakan lauk-pauk terperasan. Dia pun tanya, "ai mi, ko x puasa ker???". Saya terkejut dan terus berlari ke bilik. Nenek ketawa jek. Time tu saya pikir, "alamak, batal lah puasa aku....". Nenek saya panggil saya dan bertanya "memang tak teringat ker puasa???" saya pon jawab ya. Nenek pun bgtaw saya puasa saya dapat diteruskan. Yang menjadi bertambah lucu nenek tanya lagi, "sedap tak air tu????" saya pon jawab sedap tapi malu giler time tu. Hehehe...

Begitulah citer saya di ambang puasa yang lucu. Bak kata orang perkara yang lucu sukar dilupakan. Jadi anda pon mesti ada perkara yang lucu hendak disampaikan. Anda boleh layari link ini untuk berkongsi cerita di bulan Ramadhan ini. Wassalam...

** SILA SEBARKAN PADA KENGKAWAN UNTUK PENGETAHUAN MEREKA SERTA PENAMBAHAN ILMU DENGAN KLIK "LIKE" DI BAWAH POST DAN "SHARE" DI ATAS POST. DISAMPING ITU, MENDAPAT PAHALA APABILA MEMBANTU SESAMA MANUSIA -@_@-

1 comment: