Jul 9, 2011

Cara-cara Menjaga Ikan Laga


   Saya nak cerita sedikit mengenai ikan laga di rumah saya. Waktu itu saya duduk di rumah sementara ibu dan ayah saya pergi ke bandar untuk beli spear part lori. Ketika ibu dan ayah pulang, mereka membawa 2 ekor ikan laga. Memang lawa, sebab ikan laga itu berwarna merah putih. Ibu saya menyediakan balang agak besar juga setiap ikan itu. (Guna balang kuih raya, maklumlah balang baru dah ada. So balang yang lama dijadikan hiasan...hehehe). 
   Akan tetapi sayang, kerana salah seekor ikan itu telah mati. Kata ayah dah sampai ajal. Kata ibu, terbang RM2 (sebab RM2/ekor). Dalam 2 @ 3 hari selepasa itu, saya dan ibu saya pergi ke singapura ada hal hendak diuruskan. Hal ape??? secret..huhu...Setelah selesai ke singapura, kami pergi ke kedai ikan untuk membeli lagi ikan laga tersebut. Kami menambah lagi 3 ekor, 1 ekor warna merah putih dan 2 ekor lagi warna biru merah. Setibanya di rumah, ak menyediakan 3 balang untuk setiap ikan laga. Memang syok jaga ikan laga tapi perlu rajin kat umah. Selalu perhatikan mereka, aktif kan mereka, bagi makan dan lain-lain lagi.

   Pada semua peminat ikan laga termasuk lah saya, anda boleh mencuba tips-tips dibawah untuk langkah-langkah penjagaan ikan laga. Tips nyer simple jer tapi perlu rajin. >_<

MAKANAN
   Untuk pengetahuan anda, ikan laga suka makan haiwan air kecil atau mikro sperti jentik-jentik, kutu air dan cacing air. Tetapi saya bagi nyamuk je, sbb mudah untuk dicari dan tidak menggunakan duit. Kalau nak mahal sikit, beli kat kedai ikan yang anda beli.

AIR
   Ikan laga suka kepada air yang sejuk seperti air bukit, air hujan, air takungan, dan air sungai batu. Tetapi saya menggunakan air paip biasa sebab air di rumah saya menggunakan penapisan dari syarikat BLONDAL (promote lagi). Jadi memang air ditapis dan sejuk giler. Hehehe.

PENCAHAYAAN
   Kalau bleh letak ikan laga di tempat yang ada cahaya skit, taip jangan jemur pulak, takut perut nek atas. Kalau tempat redup, dia kurang nak aktif skit. Macam burung jugak, kena jemur kekadang. Macam saya waktu pagi saya letakkan ditempat ada cahaya, at least kita nampak ikan tu. Lepas tu cara nak aktif kan dengan temukan balang ikan tu. Nanti secara automatik dia akan kembangkan segala-gala yang ada kat badan nya. Biarkan mereka laga selama 30 minit. Waktu malam saya letak tempat gelap sikit. Bagi mereka berehat. Hehehe..

HIASAN
   Ikan laga tidak perlukan hiasan, tapi anda boleh letakan hiasan seperti batu licin besar sepeti guli dll, duit 50 sen untuk bagi air menjadi sejuk sentiasa. Selain itu, letak pokok yang selalu ada dijual di kedai ikan, bagi dia buat buih untuk hiasan dia sendiri.

UBAT TRADISIONAL
   Letakan sedikit daun ketapang, lebih kurang satu ruas jari anda atau kecik lagi untuk elak dia kena penyakit kulit. Setakat ini saya belum mencuba lagi sebab tak knal daun ketapang. Tapi i/Allah saya akan cari. Huhu

UBAT TAMBAHAN
   Kalau nak bagi dia aktif lagi, anda beli ubat black water yang banyak terdapat di pasaran @ kedai-kedai. Letak setitik dua je, kalau banyak airnya jadi hitam...Nama pon dah black water...hehehe

BALANG
   Kalau boleh beli bekas yg agak luas dan tinggi, lebih kurang satu jengkai lebaq dan tinggi. Kalau buat dari kaca, lagi bagus. Janji nampak lutsinar.

Selamat mencuba... ^_^

Disini saya upload video cara nak aktif kan ikan laga anda.

** SILA SEBARKAN PADA KENGKAWAN UNTUK PENGETAHUAN MEREKA SERTA PENAMBAHAN ILMU DENGAN KLIK "LIKE" DI BAWAH POST DAN "SHARE" DI ATAS POST. DISAMPING ITU, MENDAPAT PAHALA APABILA MEMBANTU SESAMA MANUSIA ^_^

9 comments:

  1. yay, baru ad ikan laga :P black water tu mahal x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mahal pun.. beli dkt shoppe 250ml rm18, 500ml rm30

      Delete
  2. mane nak dapat jentik-jentik?

    ReplyDelete
  3. Kalau guna garam biasa bole take?

    ReplyDelete
  4. Hampeh nak cari daun ketapang,tapi macam mana nak guna garam biru tu

    ReplyDelete
  5. Boleh bagi dy makan nyamuk ? tapi bkn jentik²

    ReplyDelete