Jul 8, 2011

Petua Menjaga Muka Untuk Lelaki


PENGENALAN
Masih ramai lelaki di Malaysia kurang peka terhadap peka terhadapa penjagaan muka. Malah ada juga yang keliru dengan masalah kulit yang dihadapi. Masalah kulit seperti jerawat yang dihadapi ramai remaja, kulit berminyak dan kering, pigmentasi dan penuaan jika tidak dikawal akan memburukkan lagi keadaan kulit wajah
.
Sebelum anda (lelaki) melakukan sesuatu di muka anda, adalah amat penting bagi anda untuk mengetahui serta memahami jenis kulit wajah sebelum melakukan sesuatu rawatan atau menggunakan produk yang bersesuaian. Ini kerana rawatan dan penjagaan wajah adalah berbeza mengikut jenis kulit seseorang. Dengan memahami panduan ini akan memudahkan lagi anda melakukan rawatan. Sambil itu padatkan nasihat daripada pakar.

PERBEZAAN KULIT LELAKI DAN WANITA
Lelaki mempunyai kulit yang tebal disebabkan lapisan kalogen yang lebih tebal dan epidermis atau sel yang lebih banyak berbanding wanita. Peningkatan hormon testosteron menyebabkan kulit lelaki lebih berminyak dari kulit wanita.

TIPS MENJAGA MUKA LELAKI
1. Cuci wajah dengan betul menggunakan pembersih wajah yang menggunakan exfoliants lembut.  Pilihlah produk pembersih wajah yang bebas haruman. Gunakan kain yang bersih dan khas untuk lap muka anda.
2. Gunakan penyegar dan pelembap selepas wajah dibersihkan. Gunakan krim pelindung matahari untuk melindungi kulit dari kesan cahaya matahari.
3. Ramai lelaki menganggap penggunaa masker hanya untuk wanita. Anda silap, kerana penggunaan masker juga boleh dilakukan lelaki. Ia difokuskan untuk menyegarkan, memperbaiki dan menegangkan kulit. Selain itu, ia juga baik untuk kelancaran peredaran darah dan merangsang proses pertumbuhan sel kulit.
4. Untuk mengetahuan anda, kulit lelaki lebih tebal. Maka proses tindak balas produk penjagaan terhadap kulit wajah adalah lambat. Walaubagaimanapun, cara penyerapan dan pemakaiannya adalah sama.
5. Pastikan bahan pembersih wajah tidak mengandungi bahan tiruan. Pastikan tahap PH adalah normal (PH 5.5)
6. Lakukan pembersihan muka anda minimum 2 kali sehari iaitu diwaktu mandi pagi dan sebelum tidur malam.

Selamat mencuba..... 

** SILA SEBARKAN PADA KENGKAWAN UNTUK PENGETAHUAN MEREKA SERTA PENAMBAHAN ILMU DENGAN KLIK "LIKE" DI BAWAH POST DAN "SHARE" DI ATAS POST. DISAMPING ITU, MENDAPAT PAHALA APABILA MEMBANTU SESAMA MANUSIA ^_^

No comments:

Post a Comment